Laten we de droom van menig architect eens schetsen. De architectuur is hierin leidend voor de IT, sluit optimaal aan op de businessbehoeften en draagt bij aan het realiseren van de strategische doelstellingen van de organisatie. Voor de architect is een positie weggelegd waarin hij de wereld van het bedrijf doorziet en kan modelleren. Ook heeft hij de mogelijkheid om via weloverwogen besluitvormingsprocessen invulling te geven aan de IT.

We zouden de organisatie(s) en architecten die in deze positie verkeren, graag leren kennen. Want doorgaans is de praktijk een stuk weerbarstiger.

Sociaal systeem en belangen

Het maken van een architectuur bestaat niet alleen maar uit het creëren van een model van de werkelijkheid om dit vervolgens naar IT-eisen en -systemen te vertalen. We leven immers in een sociaal systeem waarin politieke processen een rol spelen. Er zijn verschillende belangen bij betrokken – en soms ook voorkeuren voor bepaalde producten of oplossingen. Wie kent bijvoorbeeld niet de open-source-aanhanger die alles wat níet open source is, per definitie als slecht bestempelt? Of de manager die een goede relatie heeft met een leverancier en diens producten daarom prefereert? Of de directeur die onder invloed van een leverancier een bepaalde richting uit wil die niet bij de architectuurdoelstellingen past?

Grootse ambities, kleine stappen

Natuurlijk moet de architect ambities en doelen verbinden aan de architectuur. Maar eigenlijk zou ‘omgaan met teleurstellingen’ ook niet mogen ontbreken in zijn competentieprofiel. Dit betekent dat hij grootse ambities heeft (alleen dán kan er immers sprake zijn van teleurstellingen), maar dat hij ook voldoening kan halen uit kleine stappen vooruit die hem dichter bij het gestelde doel brengen. De architect moet doelen kunnen bijstellen als dit nodig is, volhardend kunnen zijn zonder iedereen tegen zich in het harnas te jagen en nog steeds met plezier zijn werk kunnen uitvoeren.

Daarom stellen wij voor dat u deze onontbeerlijke eigenschap opneemt in uw profiel en toetst bij gesprekken. De vraag is natuurlijk wel of u daadwerkelijk kunt omgaan met teleurstelling. Wij zijn benieuwd naar uw visie en ervaringen. Laat gerust een reactie achter onder deze blog!