In onze vorige blog lichtten wij drie termen toe die we in verband brengen met excellente architectuur. Vandaag breiden we deze lijst verder uit. ‘Even Associëren’: doet u weer met ons mee?

4. Echt Anders

Architecten moeten durven zichzelf te zijn. Door een andere route te kiezen en af en toe tegen de stroom in te zwemmen laat u niet alleen zien dat u overtuigd bent van uzelf, maar ook dat u werkelijk het beste voor heeft met de organisatie. Een architect die écht anders is dan het stereotype architect, is authentiek. Het is belangrijk om te beseffen dat architectuur niet een ‘kunstje’ of hapklaar recept is. Een goede architectuur wordt medebepaald door de kennis en uitstraling van de architect – én door het vertrouwen dat de organisatie in hem heeft.

Hóe een architect ‘Echt Anders’ kan zijn? Door op het juiste moment humor te gebruiken, bijvoorbeeld. Of door ideeën aan te dragen die buiten de gebaande paden vallen. Het ‘hoe’ maakt weinig uit, als de architect maar boven de massa uitstijgt met zijn aanpak.

5. Excellente Associaties

Om zijn boodschap over te brengen moet de architect gebruikmaken van krachtige associaties die storytelling inzetten. Bij voorkeur hebben deze associaties niets te maken met IT. Door een element uit het dagelijks leven of een andere industrie te gebruiken is het vaak eenvoudiger om de boodschap te verhelderen. Deze krijgt dan direct een hele andere lading.

Natuurlijk liggen associaties met huizen, wijken en steden voor de hand. Maar denk ook eens aan de wijze waarop een architect in de fysieke wereld werkt. Er zijn namelijk veel parallellen te leggen met de aanpak van architecten in digitale omgevingen. Een component dat op instorten staat, kan de architectuur bijvoorbeeld geheel omverwerpen; dat geldt in beide werelden.

Dit soort vergelijkingen maken keuzes en uitdagingen tastbaar en begrijpelijk. Er is echter wel een bepaalde denkkracht voor nodig. Heeft u moeite met het bedenken van dergelijke parallellen? Breng uw associaties dan eens in kaart. Schrijf álle termen op die in u opkomen – maak het zo gek als u wilt; er bestaat zelfs een connectie tussen IT en zand! – en trek lijnen om verbanden te leggen. Zo ontstaan de verhalen die u nodig heeft om de organisatie mee te krijgen in uw plannen.